9.10.2025
Maailman näköpäivää (World Sight Day) vietetään 9. lokakuuta 2025. Maailman näköpäivän tarkoitus on muistuttaa näön merkityksestä ja siitä, että silmien hyvinvoinnista kannattaa pitää huolta joka päivä. Instrumentarium on kuluneen vuoden aikana nostanut esiin useita tutkimuksia ja havaintoja, jotka piirtävät kiinnostavan kuvan suomalaisten tämänhetkisestä silmäterveydestä. Näköhaasteet muuttuvat, mutta ratkaisut löytyvät läheltä.
- Kuivasilmäisyys ei ole enää vain ikäihmisten vaiva
Perinteisesti kuivasilmäisyys on yhdistetty ikääntymiseen, mutta tutkimuksemme mukaan jopa 67 % 18–24-vuotiaista kärsii kuivista silmistä – yhtä suuri osuus kuin yli 75-vuotiailla. Runsas ruutuaika, kosmetiikan käyttö ja prosessoitu ruokavalio ovat keskeisiä syitä. Kuivasilmäisyydestä on tullut “uusi kansantauti”, joka näkyy jo nuorilla aikuisilla. Lue lisää: https://tinyurl.com/3a22rt5t
- Silmälasien käyttäjien pikkuvirheet voivat puolittaa näön
Lähes kaikki silmälasien käyttäjät (97 %) tekevät arkisia virheitä, jotka heikentävät lasien toimivuutta. Esimerkiksi vääränlaiset puhdistustavat, kehysten vääntyminen ja linssien kuluminen voivat aiheuttaa merkittävää näköhävikkiä. Autoilijoilla niin sanottu “triplavirhe” – huonosti istuvat lasit, naarmuuntuneet linssit ja likainen tuulilasi – voi pahimmillaan puolittaa näkökyvyn ja pidentää reaktioaikoja. Lue lisää: https://tinyurl.com/mkk9pmwe
- Älypuhelin liian lähellä väsyttää silmiä
Tutkimuksemme mukaan 90 % suomalaisista katsoo älypuhelintaan liian läheltä, usein vain 20 sentin päästä. Silmät eivät ole luotuja tarkentamaan niin lyhyelle etäisyydelle pitkiä aikoja. Tuloksena on kuormittuneet silmät, jotka väsyvät, kuivuvat ja altistuvat likinäköisyyden kehittymiselle. Jo pieni muutos – puhelimen siirtäminen noin 40 senttimetrin päähän – auttaa silmiä jaksamaan paremmin. Lue lisää: https://tinyurl.com/2ewfkfxk
- Ikänäön oireet alkavat aiemmin kuin ennen
Instrumentariumin asiakasdata osoittaa, että 30–39-vuotiaiden moniteholasien hankinta on kasvanut 203 % kymmenessä vuodessa. Siinä missä ensimmäiset monitehot kuuluivat ennen nelikymppisten arkeen, hankkivat niitä nyt yhä useammin kolmekymppiset. Syynä ei ole se, että ikänäkö alkaisi biologisesti aiemmin, vaan arki, joka on täynnä lähinäköä vaativia ruutuja. Lue lisää: https://tinyurl.com/2zsz8s2f
Mitä tämä kaikki kertoo?
Silmien hyvinvointi ei ole vain ikäihmisten asia, vaan se koskettaa jokaista – nuorista aikuisista työikäisiin ja senioreihin. Moni näköhaaste liittyy arjen tottumuksiin, joihin voi itse vaikuttaa: silmälasien oikeanlaiseen käyttöön, puhelimen katseluetäisyyteen ja kuivasilmäisyyden hoitoon.
World Sight Day muistuttaa meitä siitä, että näkö on elämänlaadun kulmakivi. Pienillä muutoksilla arjessa ja asiantuntijan avulla voi huolehtia silmien terveydestä ja varmistaa, että maailma näkyy kirkkaana myös tulevaisuudessa.
Instru Optiikka Oy on optisen alan suunnannäyttäjä Suomessa ja Virossa sekä osa kansainvälistä EssilorLuxottica-konsernia. Toimimme Suomessa Instrumentarium-, Nissen-, ja Keops-myymäläbrändeillä sekä Virossa Instrumentarium-brändillä. Myymälöitä on yhteensä Suomessa 235 ja Virossa 29, ja yhteensä Instru Optiikka työllistää noin 1000 henkilöä. Vuonna 2023 Instru Optiikan liikevaihto oli 109,5 milj. euroa. Toimintaamme ohjaa halu toimia markkinoiden johtavana näönhuollon ammattilaisena ja asiakkaiden ykkösvalintana – panostamme palvelun ja tuotteiden laatuun, tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä alan uudistamiseen. Kattava myymäläverkostomme, yli 130 vuoden kokemus ja kansainvälinen yhteistyö luovat vakaan pohjan kehityksellemme sekä asiantuntevalle asiakaspalvelulle. EssilorLuxotticaan kuuluvat optisen alan ketjut toimivat yhteensä yli 150 maassa yli 190 000 työntekijän voimin kattaen noin 18 000 myymälän myymäläverkoston. Näe enemmän – ole enemmän! Lue lisää: www.instruoptiikka.fi
