Instrumentariumin, Nissenin ja Keopsin uudistuneet verkkosivut ja verkkokaupat lanseerattiin tänä kesänä. Heinäkuun alussa julkistettiin Nissen-ketjun uusi verkkokauppa. Instrumentariumin ja Keopsin uudistetut verkkokaupat julkaistiin viime viikolla.
Piilolinssien verkkokaupan edelläkävijä
Instru Optiikka avasi ensimmäisenä optisen alan toimijana piilolinssien verkkokaupan jo vuonna 2001. Ajan saatossa asiakkaiden tarpeet ovat monipuolistuneet ja verkkokaupan tuotevalikoima laajentunut.
– Tavoitteenamme on aina ollut olla edelläkävijä asiakkaiden monikanavaisessa palvelussa. Verkossa on valtava potentiaali, ja nyt olemme päivittäneet verkkokauppamme vastaamaan asiakkaiden toiveita. Verkkokauppa ei ole kilpaileva kanava myymäläverkostollemme, vaan antaa asiakkaalle mahdollisuuden asioida missä ja milloin hänelle parhaiten sopii. Monikanavaisuus tulee lisääntymään, ja pyrimme aktiivisesti kehittämään verkkokaupan rinnalla myös verkossa saatavaa asiakaspalvelua ja sisältöjä, verkkokaupan ja piilolinssien markkinointipäällikkö Susanna Aarnio kertoo.
Instru Optiikan markkinointijohtaja Jan Koskinen on samaa mieltä:
– Olemme konsernissa edelläkävijämarkkina ja haluamme näyttää GrandVisionissa suuntaa muille maille, kuinka esimerkiksi sisältömarkkinointia ja sosiaalisia medioita voidaan maksimaalisesti hyödyntää asiakasmäärän ja myynnin kasvattamisessa. Uudet verkkoalustat ja verkkokaupat ovat hyvä esimerkki tekemästämme kehitystyöstä.
Parempi asiakaskokemus
Uudistetut verkkokaupat toimivat edeltäjiään nopeammin. Mobiilikäyttöliittymää on kehitetty ja palvelun käytettävyyttä parannettu, minkä lisäksi asiakas voi esimerkiksi maksaa piilolinssit nyt aiempaa useammalla maksutavalla. Tavoitteena on ollut helpottaa asiakkaan ostoprosessia huomattavasti.
– Verkkokaupassa asiointi ei vaadi enää erillistä kirjautumista, vaan piilolinssit voi ostaa helposti ja nopeasti suoraan ketjun omilta verkkosivuilta, joilta löytyvät myös kattavat tuotetiedot ja paljon muuta hyödyllistä tietoa. Asiakas pääsee saumattomasti hoitamaan samalta sivulta myös muut tarpeensa, esimerkiksi ajanvarauksen. Myös chat-palvelumme neuvojat ovat asiakkaan apuna koko sivustolla, Aarnio jatkaa.
Kuten ennenkin, piilolinssit ja muut verkkokaupan tuotteet on mahdollista saada myös automaattisesti asiakkaan haluamalla aikavälillä suoraan kotiovelle. Verkkokauppauudistuksen myötä palvelukonseptia on parannettu.
Tavoitteeseen yhteistyöllä
Kolmen ketjun verkkokauppojen uudistaminen on mittava projekti. Verkkokaupan suunnittelu ja lanseeraaminen on vaatinut laaja-alaista osaamista liiketoiminnan eri osa-alueilta. Projektipäällikkö Toni Heikkilä on tyytyväinen lopputulokseen.
– Verkkokaupan uudistamisen edellytys on ollut tiivis yhteistyö eri osastojen välillä. Meillä jokainen pääsee osallistumaan kehityshankkeisiin omalla osaamisellaan. Instru Optiikalla panostetaan uudistumiseen, ja kunnianhimoisiinkin hankkeisiin löytyy konsernin tuki. Työ ei lopu kuitenkaan tähän, vaan meillä on suuri halu kehittää verkkokauppoja edelleen, Heikkilä summaa.
Julkaistu: 5.9.2018