Optisen alan vähittäiskaupan viime vuoden markkinaosuudet julkistettiin tiistaina 12.3. Instru Optiikka Oy jatkaa optisen alan markkinajohtajana Suomessa 35,3 %:n markkinaosuudella. Osuus laski 0,6 prosenttiyksikköä viime vuodesta.
— Viime vuonna menetimme asiakkaita loppuvuotta kohden. Olemme nyt keskittyneet erityisesti myymälätekemiseen ja yhteistyöhön, ja alkuvuosi näyttää hyvältä. Jatkamme tätä työtä, Instru Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Pasi Anttila kommentoi.
Alalla positiiviset näkymät
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala kasvoi kokonaisuudessaan vuonna 2018 2,2 prosenttia, ja kokonaisliikevaihto oli 554,5 miljoonaa euroa. Toimiala koostuu optisen alan vähittäiskaupasta ja silmäterveyspalveluista. Vuonna 2018 silmäterveyspalvelut kasvoivat 3,2 prosenttia.
Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto oli lähes 330 miljoonaa euroa. Suurimman tuoteryhmän, silmälasien, myynti kasvoi uuteen ennätykseen, ja myös aurinkolasikauppa kävi koko vuoden hyvin. Anttila näkee alalla paljon mahdollisuuksia kehittyä:
— Piilolinssit sekä teknologinen kehitys laitteiden ja palveluiden osalta ovat molemmat hyviä kasvun paikkoja. Paljon mahdollisuuksia on kuitenkin myös perusasioissa. Moni elää huonon näkökyvyn kanssa tietoisesti tai tiedostamatta. On meidän tehtävämme alan ammattilaisina rohkaista kuluttajia näöntutkimuksiin ja suositella sopivia ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin.
Anttila arvelee myös verkkokaupan ravisuttavan markkinaa nopeammin kuin on ajateltu. Muutostarve tulee ottaa tosissaan.
— Kuluttajien tarpeet muuttuvat. Samalla ideat ja innovaatiot liikkuvat nopeasti. Meidän on siis jatkuvasti seurattava kansainvälisiä toimijoita, opittava uutta, kokeiltava rohkeasti ja jaettava osaamista paikallisesti ja globaalisti.
Asiakas keskiössä
Sote-uudistuksen kaatumisesta huolimatta Anttila on luottavainen tulevaisuuteen.
— Meillä on osaaminen ja verkosto edistää julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden yhteistyötä palveluiden tuottamisessa. Optikoiden ja optometristien sekä silmälääkäreiden yhteistyö toteutuu jo nyt suurimmassa osassa myymälöitä päivittäin. Tärkeää on tehdä palvelu kuluttajalle sujuvaksi ja miellyttäväksi aina palveluntarjoajan valinnasta palvelukanavaan ja yksittäiseen kohtaamiseen.
— Asiakkaan kohtaaminen ja palvelu ovat tekijöitä, joilla voimme erottua ja joiden merkitys vain kasvaa entisestään. Asiakkaan ymmärtäminen on kaiken tekemisemme ydin, Anttila summaa.
Lue NÄE ry:n tiedote TÄÄLTÄ.