Shift instruoptiika horizontal rgb rev 28feb2017

Optisen alan toimialakatsaus 2018 julkaistu

Optisen alan vähittäiskaupan viime vuoden markkinaosuudet julkistettiin tiistaina 12.3. Instru Optiikka Oy jatkaa optisen alan markkinajohtajana Suomessa 35,3 %:n markkinaosuudella. Osuus laski 0,6 prosenttiyksikköä viime vuodesta.  

— Viime vuonna menetimme asiakkaita loppuvuotta kohden. Olemme nyt keskittyneet erityisesti myymälätekemiseen ja yhteistyöhön, ja alkuvuosi näyttää hyvältä. Jatkamme tätä työtä, Instru Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Pasi Anttila kommentoi.  

Alalla positiiviset näkymät 

Näkemisen ja silmäterveyden toimiala kasvoi kokonaisuudessaan vuonna 2018 2,2 prosenttia, ja kokonaisliikevaihto oli 554,5 miljoonaa euroa. Toimiala koostuu optisen alan vähittäiskaupasta ja silmäterveyspalveluista. Vuonna 2018 silmäterveyspalvelut kasvoivat 3,2 prosenttia.  

Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto oli lähes 330 miljoonaa euroa. Suurimman tuoteryhmän, silmälasien, myynti kasvoi uuteen ennätykseen, ja myös aurinkolasikauppa kävi koko vuoden hyvin. Anttila näkee alalla paljon mahdollisuuksia kehittyä:  

— Piilolinssit sekä teknologinen kehitys laitteiden ja palveluiden osalta ovat molemmat hyviä kasvun paikkoja. Paljon mahdollisuuksia on kuitenkin myös perusasioissa. Moni elää huonon näkökyvyn kanssa tietoisesti tai tiedostamatta. On meidän tehtävämme alan ammattilaisina rohkaista kuluttajia näöntutkimuksiin ja suositella sopivia ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin.  

Anttila arvelee myös verkkokaupan ravisuttavan markkinaa nopeammin kuin on ajateltu. Muutostarve tulee ottaa tosissaan. 

— Kuluttajien tarpeet muuttuvat. Samalla ideat ja innovaatiot liikkuvat nopeasti. Meidän on siis jatkuvasti seurattava kansainvälisiä toimijoita, opittava uutta, kokeiltava rohkeasti ja jaettava osaamista paikallisesti ja globaalisti.  

Asiakas keskiössä  

Sote-uudistuksen kaatumisesta huolimatta Anttila on luottavainen tulevaisuuteen.  

— Meillä on osaaminen ja verkosto edistää julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden yhteistyötä palveluiden tuottamisessa. Optikoiden ja optometristien sekä silmälääkäreiden yhteistyö toteutuu jo nyt suurimmassa osassa myymälöitä päivittäin. Tärkeää on tehdä palvelu kuluttajalle sujuvaksi ja miellyttäväksi aina palveluntarjoajan valinnasta palvelukanavaan ja yksittäiseen kohtaamiseen.  

— Asiakkaan kohtaaminen ja palvelu ovat tekijöitä, joilla voimme erottua ja joiden merkitys vain kasvaa entisestään. Asiakkaan ymmärtäminen on kaiken tekemisemme ydin, Anttila summaa. 

 

Lue NÄE ry:n tiedote TÄÄLTÄ.

Instru ulko 3409

Instrumentariumin ja A-katsastuksen kiertue tuo näöntutkimuksen katsastusasemille

Kiertueen aikana valikoiduissa A-katsastuksen toimipisteissä pääsee tarkastuttamaan näkönsä Instrumentariumin optikolla sillä välin, kun auto on katsastettavana.  

Instrumentariumin ja A-katsastuksen kiertue toteutetaan maaliskuun aikana neljässä kaupungissa, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Lahdessa. 

Kiertue on osa Instrumentariumin suurempaa Koko kansan näkö ajokuntoon -kampanjaa, jonka avulla Instrumentarium haluaa herätellä ihmisiä ajattelemaan, miten suuri vaikutus näkemisellä on liikenneturvallisuuteen.   (more…)

Anne näkemisen asiantuntija

Instrumentariumin kampanjan keulakuvana toimii oma optikko

Tuoreessa kampanjassa Instrumentariumin optikko reagoi erilaisiin näkemiseen liittyviin viraalivideoihin.

Kampanjassa Instrumentariumin oma optikko näkyy suomalaisten näkemisen asiantuntijana, joka etsii ratkaisuja arjen näkemiseen liittyviin ongelmatilanteisiin. Kampanjakonsepti jatkuu koko vuoden.

Instrumentarium on aiemminkin nostanut omia asiantuntijoitaan esiin muun muassa sosiaalisessa mediassa someoptikon liveklinikoissa ja videosarjoissa sekä natiivimainonnassa. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun omaa henkilökuntaa nostetaan näin vahvasti myös pääkampanjaan.

– Myymälöissämme on upeita ja osaavia asiantuntijoita, ja halusimme tuoda esiin heitä ja heidän persoonallisuuttaan, Instrumentariumin markkinointipäällikkö Eveliina Rantahalvari kertoo kampanjan taustoista.

Ensimmäisissä kampanjafilmeissä näkyy optikon aitoja ja spontaaneja reaktioita viraalivideoihin, jotka liittyvät näkemisen teemoihin.

Kampanjan keulakuvana toimii Instrumentariumin Kaarinan-myymälän optikko Anne Dolmatoff.

Kampanjaa varten järjestettiin valtakunnallinen casting, johon kutsuttiin Instrumentariumin omia optikkoja. Hakijoita oli kymmenittäin, ja joukosta valikoitui Dolmatoffin lisäksi asiantuntijoita, joita nostetaan esiin muussa markkinointiviestinnässä.

– Yllätyimme positiivisesti siitä, kuinka moni rohkaistui osallistumaan castingiin. Olen todella tyytyväinen valintaamme. Jos Instrumentarium henkilöityisi ihmiseen, se olisi Anne. Häneen kulminoituu piinkova asiantuntijuus, mutta samalla myös lämpö ja inhimillisyys, Rantahalvari sanoo.

Kampanja näkyy parhaillaan muun muassa tv:ssä, verkossa, radiossa, suoramarkkinoinnissa ja printtimediassa.

– Olen tosi innoissani videoista, sillä tällaista kampanjaa ei ole ennen tehty. Kuvaukset olivat hieman raskas, mutta erittäin hauska kokemus, sanoo Instrumentariumin optikko Anne Dolmatoff.

Kampanjan pääsuunnittelutoimistona on Wörks Oy, tuotantoyhtiönä Lucy Loves Stories, tv-filmin ohjaajana Rane Tiukkanen ja mediatoimistona Dagmar Oy.

Esimerkki kampanjafilmistä katsottavissa TÄÄLTÄ.

 

 

Lisätiedot:

Eveliina Rantahalvari, Instrumentariumin markkinointipäällikkö, 040 661 6799, eveliina.rantahalvari@instru.fi

Instrumentarium rakkauden kesä 3

Instrumentariumin ja Nissenin mainokset Voitto-kilpailun shortlistalle

Sekä Instrumentarium että Nissen-ketjun mainoselokuvat vuodelta 2018 ovat päässeet Voitto-mainoselokuvakilpailun yleisen sarjan shortlistalle.

Instrumentariumin Rakkauden kesä -filmin takana ovat mainostoimisto Wörks ja tuotantoyhtiö Directors Guild. Nissen näöntarkastuksen Tatuointifilmistä vastasivat puolestaan mainostoimisto Miltton/Cassius ja tuotantoyhtiö Mjölk.

Kilpailun voittajat julkistetaan Voitto-gaalassa maaliskuussa.

 

Katso mainosfilmit:

Instrumentarium Rakkauden kesä

Nissen Tatuointi

Kuva lehdistötiedote 52 2018

Instrumentariumin kampanja muistuttaa autoilijoita näön tärkeydestä

Hyvä näkö on tärkeä osa turvallista autoilua, muistuttaa Instrumentarium kampanjassaan. Kampanja näkyy tapaninpäivästä tammikuun loppuun tv:ssä, verkossa, printtimediassa, ulkomainontana, huoltoasemilla, radiossa ja sosiaalisessa mediassa.

Mainoskasvona on uutisankkurina pitkän uran tehnyt Urpo Martikainen.

– Olen käyttänyt silmälaseja koko elämäni. Olen joutunut suhtautumaan vakavasti silmien terveyteen ja pyrkinyt hoitamaan silmiä sekä huolehtimaan näkökyvystäni. Siksi kiinnostuin kampanjasta, Martikainen sanoo.

Martikainen esiintyy kampanjassa silmälaseja käyttävänä autoilijana. Mainosfimin viestinä on, että heikentynyt ja korjaamaton näkö voi olla vaaraksi liikenteessä. Hyvä näkö taas auttaa toimimaan liikenteessä turvallisemmin ja levollisin mielin.

– Liikenneturvallisuus puhuttaa joka vuosi. Turvallisuuden merkitys korostuu talvella, kun ajokelit vaihtelevat ja illat ovat pimeitä. Moni muistaa ulkoiset tekijät, kuten heijastimen ja talvirenkaat, mutta kampanjallamme haluamme herättää jokaisen ajattelemaan, mikä vaikutus näkemisellä on liikenneturvallisuuteen, sanoo Instru Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Pasi Anttila.

– Teillä on monenlaisia liikkujia. Kampanjamme tavoitteena on saada ihmiset miettimään omaa vastuutaan liikenteessä ja nostaa liikennenäkeminen puheenaiheeksi. On hienoa olla tekemässä tällaista kampanjaa, ja mahtavaa että saimme Urpo Martikaisen mukaan. Tässä on hyvä paikka myös uudenvuodenlupaukselle: hoitaa omat silmät ajokuntoon, Anttila jatkaa.

Kampanjan pääsuunnittelutoimistona on Wörks Oy, mediatoimistona Dagmar Oy, tuotantoyhtiönä Cocoa Mediaproductions Oy ja tuottajana Pauliina Teirikari. Tv-mainosfilmin on ohjannut JP Siili.

Img 1312

Instru Optiikan Optometriapäivä tarjosi oppia ja oivalluksia

Instru Optiikan vuoden 2018 Optometriapäivää vietettiin Helsingin Messukeskuksen Siivessä Pyhäinpäivänä 3.11. Paikan päälle kokoontui yhteensä lähes 450 osallistujan joukko, joka koostui Instru Optiikassa työskentelevistä optikoista, franchising-myymälöiden optikoista ja yrittäjistä sekä alan opiskelijoista ja yhteistyökumppaneista.

(more…)

Img 7676

Myymäläverkostomme vahvistui – uusia myymälöitä ja muuttoja

Lokakuussa Instru Optiikan myymäläverkosto vahvistui kahdella uudella myymälällä: Rajamäen Instrumentariumilla sekä Tornion Nissenillä. Marraskuun 1. päivä avattiin puolestaan Keravan uusiin tiloihin muuttaneet Instrumentarium ja Nissen.

(more…)

Img 1218

Kesätöissä Instrulla: optometristiopiskelija Tomi kertoo kokemuksistaan

Myös tänä kesänä Instru Optiikalla työskenteli noin 100 kesätyöntekijää. Metropolia-ammattikorkeakoulussa optometristiksi toista vuotta opiskelevalle Tomille kesä oli toinen Instru Optiikalla. Tänä vuonna Tomi työskenteli Helsingin keskustassa Stockmann-tavaratalon myymälässä. Haastattelimme Tomia hänen kokemuksistaan: (more…)

Img 7482

Kaksi Instru Optiikan myymälää avattu kauppakeskus Rediin

Helsingin Kalasatamaan rakennettu kauppakeskus Redi avasi ovensa torstaina 20.9. Avajaisiaan juhlistivat myös Instru Optiikan myymäläverkoston uusimmat vahvistukset: Instrumentarium Redi ja Nissen Redi.

(more…)

Instru ulko 0267

Instru Optiikan ketjujen verkkokaupat uudistuivat

Instrumentariumin, Nissenin ja Keopsin uudistuneet verkkosivut ja verkkokaupat lanseerattiin tänä kesänä. Heinäkuun alussa julkistettiin Nissen-ketjun uusi verkkokauppa. Instrumentariumin ja Keopsin uudistetut verkkokaupat julkaistiin viime viikolla.  

(more…)

Instru Optiikka Oy

Instru Optiikka Oy on optisen alan edelläkävijä Suomessa ja Virossa sekä osa kansainvälistä EssilorLuxottica-konsernia. Yritys toimii Suomessa Instrumentarium-, Nissen-, ja Keops-myymäläbrändeillä ja Virossa Instrumentarium-brändillä. Instru Optiikan kattava myymäläverkosto, yli 130 vuoden kokemus ja kansainvälinen yhteistyö luovat vakaan pohjan yrityksen kehitykselle ja asiakaspalvelulle.

Yhteystiedot

Vaihde
puh. 0201 70 7000

Vaihteen aukioloaika 8-16
etunimi.sukunimi@instru.fi

Linnoitustie 3
02600 Espoo

 

© InstruOptiikka • Rekisteriseloste