Asiakas ja optikko

Vuoden haastavin ajokausi on täällä – miten hämärässä näkemistä voi helpottaa?

Puolet suomalaisista silmälasien käyttäjistä kokee näkevänsä hämärässä huonommin kuin valoisassa. Vaikeimmaksi ajokeliksi koetaan usein loppusyksy, jolloin on pimeää ja tiet ovat paikoitellen hyvin liukkaat ja jäiset.

Hämäränäkeminen muodostuu kontrastinäöstä sekä kyvystä tottua valaistusolosuhteiden muutokseen. Kontrastinäöllä tarkoitetaan silmän kykyä erottaa eri sävyjä toisistaan ja sillä on suuri merkitys erityisesti aamu- ja iltahämärällä näkemiseen ja esimerkiksi ajamiseen. On hyvin yksilöllistä, milloin hämäränäköhaasteet alkavat. Esimerkiksi raskaus, yleissairaudet ja lääkitykset voivat vaikuttaa silmän toimintaan, mutta useimmiten viimeistään ikänäön alkaessa alkaa hämärällä ajaminen tuntua epämukavammalta.

Näkemiseen liittyvät riskit liikenteessä voi minimoida parhaiten varmistamalla, että käytössä olevat silmälasit ovat ajan tasalla niin voimakkuuksien kuin ominaisuuksien osalta. Lisäksi linsseihin on hyvä lisätä heijastamattomat pinnoitteet sekä sinivioletin valon suodatus, joka parantaa kontrastien erottelukykyä ja rikastaa värimaailmaa.

”Hämäränäkö heikkenee luonnostaan, kun ikää karttuu. Silmän taittavat väliaineet, erityisesti silmän mykiö, samentuu, joten silmän verkkokalvolle ei pääse niin paljon valoa kuin nuorempana. Lisäksi mitä enemmän kaihia henkilöllä on, sitä vaikeampi hänen on nähdä pimeällä”, kertoo optometrian kehityspäällikkö Ritva Kahlos Instrumentariumilta.

Linssien valinnalla on merkitystä hämäränäkemiseen ja ajomukavuuteen. Usein linssit valitaan ennen kaikkea lähinäköä tukevaksi ja digitaalisten laitteiden värittämään elämiseen. Ajamista varten voi olla hyvä harkita Road, joissa on suuri kauko-osuus sekä suodatus, joka parantaa muun muassa kontrastien erottelua. Road-linsseillä ajonhallintalaitteet ja peilit näkee hyvin ilman vääristymiä. Lisäksi linssit suodattavat autojen xenon- ja led-valoista kaikista kovimman ja häikäisevimmän efektin pois, mikä nostaa näkemisen laatua ja lisää näkömukavuutta. Ajolaseissa voidaan ottaa huomioon myös pupillin koon muutoksesta johtuva linssien voimakkuuden muutos – pimeässä pupillin koko muuttuu eri tavalla kuin valoisassa ja voimakkaammat vahvuudet kompensoivat tätä muutosta.

”Laadukkaiden ajamiseen suunniteltujen linssien lisäksi kannattaa varmistaa, että sekä silmälasit että auton tuulilasi ovat puhtaat ja ehjät. Ilmastointi kannattaa suunnata pois kasvoilta, jottei se turhaan ärsytä ja kuivata silmiä ajomatkalla. Tutkituta näkösi ajoissa, panosta välineisiin ja huolehdi silmistäsi, niin ajaminen hämärällä on pidempään miellyttävää ja turvallista”, Kahlos lisää.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka
viestinta@instru.fi, 040 7427379

Silmäys 2023 -tapahtuman esiintyjät lavalla

Silmäys 2023 -tapahtuma keräsi yhteen lähes 250 Instru Optiikan myynnin ammattilaista

Instru Optiikka järjesti jo perinteeksi muodostuneen vuotuisen optisten myyjien ja muiden myynnin ammattilaisten tapahtuman lauantaina 4.11.2023.

Tämän vuoden tapahtuman teemana oli Ylpeästi Instru Optiikkalainen. Teema nousi päivän aikana esiin esimerkiksi esiintyjien puheenvuoroissa, jotka käsittelivät muun muassa myyjän ja optikon saumatonta yhteistyötä, kuivasilmäisyyttä sekä optisen alan myynnin omaleimaisuuksia. Päivä sisälsi useita inspiroivia puheenvuoroja sekä talon omilta että vierailevilta puhujilta.

Instru Optiikan myyntijohtaja Janette Palmu sekä aluepäälliköt Sini Haavisto ja Heli Kurki paneutuivat yhdessä myyjien kanssa myyntiin ja tiimien onnistumisiin. Mirja Ortia piti mielenkiintoisen puheenvuoron valikoimasta – miltä valikoimamme näyttää tänä päivänä ja miltä tulevaisuudessa. Lotta Werlander ja Merja Kuusela johdattivat yleisön linssien ja piilolinssien maailmaan. Aija Hirsimäki ja Viivi Lastikka jakoivat kiinnostavaa tietoa kuivasilmäisyydestä – aiheuttajista, oireista ja hoitokeinoista. Päivän päättivät Ritva Kahlos ja Riikka Torvela, jotka kertoivat asiantuntevasti näönhuollon suuntaviivoista.

”Kysyimme ennen tapahtumapäivää osallistujilta, mistä asioista he ovat ylpeitä juuri Instru Optiikalla työskentelyssä. Saimme paljon ihan mahtavia vastauksia – osa oli ylpeä esimerkiksi brändeistämme, osa työkavereista ja osa taas laadukkaista tuotteista ja näönhuollon palveluista”, kertoo yksi Silmäyksen tuottaja Merja Kuusela.

Kiinnostavien puheenvuorojen lisäksi osallistujat pääsivät tutustumaan useisiin yhteistyökumppaneihin, selvittämään silmiensä mahdollista kuivuutta sekä tietysti viettämään aikaa kollegoidensa kanssa.

”Tämä tapahtuma on meille iso vuotuinen panostus, mistä haluamme pitää kiinni. Pidämme joka toinen vuosi tapahtuman optikoille ja optometristeille ja joka toinen vuosi keräämme yhteen myynnin ammattilaiset. Tätä joukkoa katsoessa ja heidän kanssa keskusteltaessa en voi olla muuta, kuin ylpeä”, kertoo Instru Optiikan toimitusjohtaja Pasi Anttila.

”Haluamme kiittää kaikkia tapahtumaan osallistuneita. Päivä oli menestys ja olemme jo nyt saaneet paljon positiivista palautetta sekä yleisöltä että esiintyjiltä. Tästä on hyvä jatkaa seuraavan tapahtuman suunnitteluun. Seuraavana vuonna koulutustapahtuma järjestetäänkin jälleen optikoille ja optometristeille”, lisäävät tapahtuman tuottajat Sara Markkanen ja Veera Aalto.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka
viestinta@instru.fi, 0407427379

Kuivasilmähoito

Instrumentarium Jumbon Kuivasilmäklinikka on pelastus monelle kuivista silmistä kärsivälle

Vantaalla sijaitsevan kauppakeskus Jumbon Instrumentarium Kuivasilmäklinikka on ollut toiminnassa lähes  vuoden ja siellä on ehditty auttaa jo satoja kuivasilmäisiä.

Kuivasilmäisyys on krooninen silmänpinnan sairaus, joka voi hoitamattomana johtaa jopa silmän pintakerroksen kudosvaurioihin. On siis tärkeää hoitaa lieviäkin oireita ajoissa ennen kuin ne pahenevat. Kuivasilmäklinikalla kuiviin silmiin erikoistuneet optikot selvittävät syyt silmien kuivuuteen ja laativat jokaiselle yksilöllisen hoitosuunnitelman, jonka tehoa mitataan seurantakäynneillä.

”Olemme ehtineet lyhyessä ajassa auttaa todella erilaisista ja eritasoisista oireista kärsiviä kuivasilmäisiä. Osa kärsii ainoastaan yhdestä oireesta kun taas toisella on kokonainen oireiden kirjo. On tärkeää, että lievienkin oireiden ilmaannuttua hakeuduttaisiin kuivasilmätutkimukseen, sillä siellä saadaan selvitettyä oireiden juurisyyt. Vain siten voimme laatia toimivan hoitosuunnitelman ja valita oikeanlaiset kostutustuotteet”, kertoo Jumbon Instrumentariumin kuivasilmäasiantuntija Minna Rajalin-Käkönen.

Kesä on kuivista silmistä kärsiville usein helpompaa aikaa, mutta syksyn tullen oireet voivat alkaa uudelleen tai pahentua. Esimerkiksi toimistojen koneelliset ilmastoinnit, kokolattiamatot, kotien lämmitys sekä pakkassäät usein pahentavat kuivien silmien oireita. Myös lähityö ja erityisesti päätetyö kuivattavat silmiä räpyttelytiheyden harventuessa.

”Osa asiakkaistamme on ehtinyt käydä jo monen asiantuntijan pakeilla ja kokeilla ties kuinka monia erilaisia kostutustuotteita, mutta eivät ole saaneet niistä riittävästi apua. Yksi uusimmista ja tehokkaimmista hoitomahdollisuuksista on IPL-valoimpulssihoito, josta on apua erityisesti heille, jotka kärsivät vuotavista silmistä, silmien voimakkaasta punoituksesta tai muista elämänlaatuun vaikuttavista oireista”, Rajalin-Käkönen jatkaa.

Kuivasilmäklinikka on saanut runsaasti kiitosta asiakkailta, jotka ovat käyneet kuivasilmätutkimuksessa. Erityisen hyödylliseksi ollaan koettu apu oikeiden kostutustuotteiden valinnassa sekä IPL-valoimpulssihoito.

Kauppakeskus Jumbon Instrumentarium Kuivasilmäklinikan lisäksi klinikat palvelevat asiakkaita Lahdessa, Kuopiossa, Oulussa, Tampereella sekä Turussa. Seinäjoelle avataan uusi Kuivasilmäklinikka marraskuun alussa, minkä myötä verkosto on laajentuu myös luoteiseen Suomeen.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka Oy
viestinta@instru.fi, 040 7427379

Malliston silmälasikehyksiä

Silmä- ja aurinkolaseja kierrätetystä metallista – uusi innovatiivinen mallisto saatavilla Nisseniltä

Nissenin valikoimaan jo vuosia kuuluneen DbyD-brändin kehysimallisto on saanut bioasetattikehyksien rinnalle uuden Re.Metal TM -malliston, joka on valmisttettu 60% kierrätetystä metallista. Malliston kehykset ovat saapuneet Nissen-myymälöihin kautta maan.

Silmälasibrändi DbyD on tunnettu innovatiivisesta materiaalinkäytöstä sekä käytännöllisistä silmälasimalleista. Uuden Re.Metal™ -malliston valmistuksessa käytetään metalliromua, joka on peräisin elektroniikkatuotteista ja teollisuusromusta. Uuden prosessin ansiosta metalliromua on nyt helpompaa jatkojalostaa uudelleen käyttöön ja lopulta silmä- ja aurinkolasikehyksiksi saakka.

”Kuluttajien keskuudessa nousee yhä vahvemmin esille se, että valintoja halutaan tehdä vastuullisesti ja kestävästi. On mahtavaa, että asiakkaamme voivat valita kehyksen, joka vastaa paitsi heidän tyyliään mutta myös arvoja”, kertoo Nissenin tuotevastaava Tuulia Kaikkonen

Mallisto on suunniteltu huolellisesti DbyD:n luonnollisella, kestävällä ja ajattomalla ilmeellä mukavuutta unohtamatta. Kierrätetyn metallin lisäksi DbyD käyttää malliston kehyksissä kierrätettyä bioasetaattia. Mallistossa on sopivia vaihtoehtoja kaiken ikäisille ja se sisältää sekä silmä- että aurinkolasikehyksiä. Kehyksien värit vaihtelevat kullasta ja hopeasta mustaan ja tummanvihreään.

”Re.Metal™ -mallisto on erittäin edullinen, mikä todistaa, että vastuullisten valintojen ei tarvitse olla kalliimpia. Uskon, että tämä mallisto nostaa omalta osaltaan rimaa kierrätysmateriaalien käytössä sekä uusien innovaatioiden etsimisessä”, Kiukkonen jatkaa.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka Oy
viestinta@instru.fi, 040 7427379
https://www.nissen.fi/dbyd-re-metal

Nissen on perustettu 1891 ja myymälöitä on tänä päivänä noin lähes 60 ympäri Suomen. Panostamme selkeään ja jokaiseen kukkaroon sopivaan valikoimaan. Haluamme löytää jokaiselle asiakkaalle näkemisen ratkaisun, joka varmasti jaksaa ilahduttaa pitkään. Monessa myymälässämme on saatavilla myös laadukkaat silmälääkäripalvelut. Lue lisää: https://www.nissen.fi/. Nissen on osa Instru Optiikka Oy:ta, www.instruoptiikka.fi/. 

Background linkedin 1000x300mm

Ray-Banin ja Metan älylasit tänään saatavilla valikoiduista Instrumentariumeista

Älylaseja on saatavilla hyvin rajattu määrä.

Ray-Banin ja Metan älylasit ovat täysin uudenlainen tuote, jolla yhteydenpito läheisiin, arjen tallentaminen sekä sisällön jakaminen ilman kädessä kulkevaa älypuhelinta on tehty helpommaksi kuin koskaan. Älylaseilla on mahdollista muun muassa ottaa valokuvia ja kuvata videoita, kuunnella musiikkia sekä vastata puheluihin ja lähettää viestejä. Älylaseissa on lisäksi suoratoistotoiminto, jolla on mahdollista jakaa sisältöä suorana lähetyksenä sosiaaliseen mediaan.

“Uudet Ray-Ban Meta -älylasit ovat täysin omassa sarjassaan ja sisältävät ominaisuuksia, jotka eivät ole koskaan ennen mahtuneet lasien sisään. Älylaseja saapuu tänään myymälöihin hyvin rajattu erä, joten mikäli haluat ne heti omaksesi, kannattaa olla nopea”, kertoo Instru Optiikan toimitusjohtaja Pasi Anttila.

Ray-Ban Meta -älylaseissa on ultraleveä 12 megapikselin kamera, joka ottaa korkealaatuisia valokuvia sekä 1080p-videoita. Kaiuttimissa on laadukkaat bassovaste ja kohinanvaimennus, mitkä parantavat yleistä äänenlaatua. Lisäksi älylasit on rakennettu käyttäen uusinta optista linssiteknologiaa – korkean suorituskyvyn linssit ovat saatavilla monipuolisesti yksilöllisen tyylin ja näkötarpeen mukaan. Myös yksityisyys on otettu huomioon älylasien suunnittelussa – laseissa on kirkas ja näkyvä LED-tietosuojavalo, joka palaa aina älylaseilla kuvattaessa.

”Suoratoistotoiminnon avulla esimerkiksi sisällöntuottajat voivat lähettää kokemuksiaan ja tekemisiään yleisölleen reaaliajassa ilman, että heidän täytyy toisella kädellä kuvata puhelimella. Se avaa aitoudelle uuden ulottuvuuden ja vapauttaa kuvaajien kädet johonkin tärkeämpään. Uskoisin uusien älylasien olevan erityisen hyvä pari heille, jotka haluavat tallentaa ja jakaa sisältöä esimerkiksi remonttiprojekteista, lasten tai lemmikkien kommelluksista tai vaikkapa luontoretkistä”, kertoo Instrumentariumin valikoimapäällikkö Mirja Ortia.

Instrumentariumeista on saatavilla Ray-Ban Meta -kokoelman kolme eri älylasivariaatiota, jotka tarjoavat kuluttajille laadukasta teknologiaa ilman estetiikasta tai mukavuudesta tinkimistä. Älylaseja on saatavana Ray-Banin ikonisella Wayfarer-kehyksellä kolmessa eri värissä ja kahdessa eri koossa joko aurinkolaseina tai silmälasilinsseillä omilla vahvuuksilla.

Ray-Ban Meta -älylasien hinta on alkaen 329 euroa, mikä sisältää myös kompaktin latauskotelon.

Lisätietoja:
Veera Aalto, Viestintäpäällikkö, Instru Optiikka Oy
viestinta@instru.fi, 040 7427379

Ray ban meta logo

Ray-Ban ja Meta julkaisivat seuraavan sukupolven älylasit

Uudet Ray-Ban Meta -älylasit sisältävät Meta AI:n, edistyneet ääni- ja kameraominaisuudet, suunnittelun räätälöintimahdollisuudet ja entistä laajemman jakelun Euroopassa.

Meta Platforms, Inc. ja EssilorLuxottica esittelivät vuosittaisessa Meta Connect -tapahtumassa 27.9.2023 Menlo Parkissa Kaliforniassa sekä Charenton-le-Pontissa Ranskassa seuraavan sukupolven Ray-Ban Meta -älylasit.

Uusi mallisto tarjoaa kaikkien aikojen ensimmäiset silmälasit suoratoistolla ja sisäänrakennetulla Meta AI:lla, aiempaa korkealaatuisemman kameran parannetuilla ääni- ja mikrofonijärjestelmillä yhdistettynä uudelleen suunniteltuun, intuitiivisempaan sovellukseen ja latauskoteloon.

Suoratoistotoiminnon avulla sisällöntuottajat voivat lähettää kokemuksiaan ja POV-lähetyksiä reaaliajassa, handsfree-tilassa. Se avaa uuden aitouden ja suhteellisuuden tason sisältöihin jakaen reaaliajassa materiaalia heidän silmistään. Käyttäjä voi vaihtaa silmälasien ja puhelimen kameran välillä Instagram Liveen tai Facebook Liveen jopa 30 minuutin ajan. Meta AI -tarjonta on julkaisuhetkellä saatavilla yksinomaan Yhdysvalloissa, ja käyttäjät voivat käyttää “Hey Meta” -äänikehotetta sukeltaakseen syvemmälle luovuuden hetkeen ja silmälasien ohjausominaisuuksiin. Koska sitoutuminen yksityisyyteen on edelleen tuotteen ytimessä, yritys on tehnyt tietosuoja-LED-valosta suuremman ja näkyvämmän.

Ray-Ban Meta -älylasikokoelma on ottanut harppauksen eteenpäin äänen ja kameran laadussa. Sen kamera vaihtelee 5 megapikselistä ultralaajaan 12 megapikseliin, ja ottaa korkealaatuisia valokuvia ja mukaansatempaavia 1080p-videoita pystysuunnassa. Huomaamattomissa avokorvakaiuttimissa on nyt parempi bassovaste ja kohinanvaimennus, mikä parantaa yleistä äänenlaatua. Jokaisessa parissa on viisi sisäänrakennettua mikrofonia, jotka tukevat saumatonta vaihtamista musiikin ja puhelujen välillä samalla, kun käyttäjä voi kuulla ympäristönsä ääniä ja pysyä virittyneenä ympäröivään maailmaan. Kuuntelukokemukseen sisältyy nyt bassovaste ja kohinanvaimennus, mikä parantaa yleistä äänenlaatua täydellisemmän äänikokemuksen saavuttamiseksi – olipa kyseessä sitten suosikkialbumin kuuntelu tai itse luotujen hetkien uudelleen eläminen.

“Olemme uskomattoman ylpeitä saadessamme tehdä yhteistyötä Metan kanssa rakentaaksemme tämän uuden kategorian alusta alkaen. Uusi Ray-Ban Meta -mallisto on omaa sarjaansa ominaisuuksineen, jotka eivät ole koskaan ennen mahtuneet lasien sisään. Maailma näkee sinut suosikki Wayfarer-laseissasi, kenties linsseillä, joissa on omat vahvuutesi ja Transitions-ominaisuus, jotka kulkevat päivästä toiseen. Itse kuitenkin tiedät, että lasiesi sisällä on tämä tehokas tekniikan universumi. Meta AI, suoratoisto ja järjettömän terävät ääni- ja puheluominaisuudet – kaikki hands-free”, kertoo Rocco Basilico, EssilorLuxottican puettavien tuotteiden pääjohtaja. ”Tällaista kuvittelimme, kun päätimme astua tähän tilaan. Aidosti puettava, elämää parantava tekniikka. Ja se vain paranee.”

Ray-Ban Meta -kokoelmassa on 21 tyyliä, väriä ja linssivariaatiota, jotka tarjoavat kuluttajille tehokkaan teknologian estetiikasta tai mukavuudesta tinkimättä. Ne ovat saatavilla Wayfarerissa ja Wayfarer Largessa, jotka ovat tunnistettavin kehys ja ikoni 1950-luvun jälkeen, sekä uusi tyyli Ray-Banille, Headliner, jossa on kattavampi ja yleismaailmallisempi istuvuus. Tehokkaiden linssien valikoima sisältää uusinta optista tekniikkaa ja ne sopivat yksilöllisiin tyyli- ja näkötarpeisiin. Saatavana omilla voimakkuuksilla aurinkolaseina; polarisoinnilla tai ilman, sekä kirkkailla tai tummivalla linsseillä – kaikki linssit tarjoavat edistyneen kirkkauden, mukavuuden ja suojan. Vielä laajempaa räätälöintiä varten yritys on lisännyt Ray-Ban Meta -älylasien “remiksaamisen”, jolloin valittavana on kehyksen väri, linssien valikoima ja viimeistely sekä paljon muuta, jolla on mahdollista luoda yli 130 väri- ja tyyliyhdistelmää, jotka ovat saatavilla vain Ray-Ban.comissa.

Alkaen 299 dollarin (329 EUR, 369 CAD, 299 GBP, 449 AUD) suositushinnasta Ray-Ban Meta -malliston mukana tulee klassinen kompakti ja kannettava latauskotelo, joka pitää älylasit ladattuina. Kokoelmassa on parannettu kumppanisovellus, Meta View (iOS ja Android), joka tarjoaa saumattoman tavan tuoda sisältöä. Parannetun kokemuksen ansiosta käyttäjä voi helposti jakaa sisältöä ystävien kanssa, tai mihin tahansa sosiaaliseen sovellukseen, ja liittää useita laseja puhelimeensa ja hallita niitä yhdessä paikassa.

Ray-Ban Meta-kokoelma on ostettavissa 17. lokakuuta Ray-Ban-myymälöistä, Ray-Ban.com, Meta.com sekä valikoiduilta EssilorLuxottica-jälleenmyyjiltä, mukaan lukien, mutta niihin rajoittumatta: LensCrafters, Sunglass Hut, Salmoiraghi & Viganò sekä yrityksen tukkumyynnin kautta jakeluverkosto Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Irlannissa, Australiassa, Kanadassa, Ranskassa, Espanjassa, Itävallassa, Belgiassa, Saksassa, Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa.

 

EssilorLuxottica on maailman johtava silmälasilinssien, kehysten ja aurinkolasien suunnittelija, valmistaja ja jakelija. Vuonna 2018 perustetun yrityksen tehtävänä on auttaa ihmisiä ympäri maailmaa näkemään enemmän ja olemaan enemmän vastaamalla heidän muuttuviin näönhuollon tarpeisiinsa sekä henkilökohtaisiin tyylitoiveisiinsa. EssilorLuxottica yhdistää kahden eri alan edelläkävijät – toinen on ansioitunut linssitekniikassa ja toinen ikonisten silmälasien käsityötaidossa. Yhdessä nämä muodostavat alan uudet standardit näönhuollolle ja siihen liittyvälle asiakaskokemukselle. Vaikutusvaltaiset silmälasibrändit, kuten RayBan ja Oakley, linssiteknologiabrändit, kuten Varilux ja Transitions, sekä maailmanluokan vähittäismyyntibrändit, kuten Sunglass Hut, LensCrafters, Salmoiraghi & Viganò ja GrandVision, ovat osa EssilorLuxottica-perhettä. EssilorLuxottica työllistää 190 000 työntekijää. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli 24,5 miljardia euroa. EssilorLuxottican osakkeella käydään kauppaa Euronext Paris -markkinoilla ja se sisältyy Euro Stoxx 50- ja CAC 40 -indekseihin. Lue lisää: www.essilorluxottica.com

Eye exam. ophthalmologist using slit lamp

Digitaalisesta näkörasituksesta kärsii jo yhdeksän kymmenestä päätteiden äärellä työskentelevästä – tauotus ja hyvä työergonomia auttavat silmiä jaksamaan

Lisääntynyt digitaalisten laitteiden käyttö etätyön ja verkko-opiskelun myötä on lisännyt entisestään huolta laitteiden käytön vaikutuksista näkemiseen ja digitaaliseen näkörasitukseen, joka on ollut jo ennen pandemiaa korkealla tasolla. Tänään vietetään Maailman näköpäivää, minkä kattoteemana on tänä vuonna silmänterveys työpaikoilla.

Digitaalinen näkörasitus ei ole uusi ilmiö, vaan sitä on tutkittu jo yli 20 vuoden ajan. Työskentelyolosuhteiden ja laitteiden muutos erityisesti koronapandemian myötä on kuitenkin lisännyt haasteita esimerkiksi työergonomiaan, riittämättömään tauotukseen sekä valaistusolosuhteisiin liittyen. Noin yhdeksän kymmenestä päätteiden äärellä työskentelevästä kärsii jonkin asteisesta digitaalisesta näkörasituksesta ja näyttöaikojen nopea lisääntyminen on vaikuttanut erityisesti nuoriin aikuisiin.

Digitaalisen näkörasituksen oirekirjo on laaja – oireet jaetaan usein silmän sisäisiin ja ulkoisiin oireisiin. Sisäiset oireet liittyvät enimmäkseen silmän akkommodaatio- eli mukauttamis- ja yhteisnäköhäiriöihin. Ulkoiset oireet liittyvät puolestaan kuivan silmän oireisiin. Uusimpien tutkimusten valossa yleisimpiä oireita ovat päänsärky, kuivat silmät, silmien väsyminen sekä yleinen rasituksen tunne.

”Sisäisiä oireita voivat olla esimerkiksi näön hämärtyminen lähelle katsottaessa tai digilaitteiden käytön jälkeen, vaikeudet tarkentaa etäisyydeltä toiselle, kipu silmien takana ja kahtena näkeminen. Ulkoisiin oireisiin lukeutuvat muun muassa ärtyneet ja polttelevat silmät, silmien vuotaminen, silmien rasitus, väsyneet silmät, herkkyys kirkkaille valoille ja silmien yleinen epämukavuus. Yleisin digitaalisen näkörasituksen oire, eli päänsärky, on usein molempien sekä ulkoisen että sisäisen rasituksen yhteissumma”, kertoo näönhuollon toimialapäällikkö Riikka Torvela Instrumentariumilta.

Keskimääräinen ruutuajan kasvu pandemian myötä on ollut uusimpien kansainvälisten tutkimusten valossa jopa lähes viisi tuntia nostaen keskimääräisen päivittäisen kokonaisruutuajan jopa yli 11 tuntiin. Tutkitusti jo kahden tunnin yhtäjaksoinen ruutuaika lisää digitaalisen näkörasituksen oireita merkittävästi, joten massiivisten ruutuaikojen aiheuttama riski digitaalisen näkörasituksen lisääntymiselle on syytä ottaa vakavasti.

”Kun työpaikalla paikan päällä vietettiin aiemmin enemmän aikaa, kokoukset pidettiin neuvotteluhuoneissa, ihmisten kanssa juteltiin toimistolla ja käytiin yhdessä lounaalla, silmät saivat luontaisesti tarvitsemaansa lepoa kauas katsottaessa. Kaikki varmasti tunnistavat tilanteen, jossa lounasseuraa ei etätoimistolla ole, joten ruokaillessa käännytään katsomaan puhelinta. Silmien tarvitsema lepotauko jää toteutumatta ja katse kohdennetaan vielä normaalia työskentelyetäisyyttä lähemmäs, jolloin silmät joutuvat työskentelemään entistä ahkerammin”, Torvela jatkaa.

Päätettä katsottaessa silmien räpyttelytiheys yleensä luontaisesti laskee, mikä lisää silmien kuivumista. Silmiä voi räpytellä välillä voimakkaasti yhteen puristaen, jolloin luomissa olevat rauhaset pumppaavat kyynelfilmille tarpeellista öljyä suojaamaan silmän pintaa ja estämään kyynelnesteen haitumista. Tauotusten osalta on hyvä ottaa aktiivisesti käyttöön 20-20-20 sääntö eli katsoa 20 minuutin välein, 20 sekunnin ajan vähintään 20 jalan (n. kuusi metriä) etäisyyteen. Lisäksi ruudun olisi hyvä olla vähintään käsimitan päässä silmistä ja sijoitettuna hieman alaviistoon.

Ajanmukainen näönkorjaus on tärkeässä roolissa päätetyötä tehdessä, joten näkö tulisi tarkastuttaa säännöllisesti. Jos merkittävä osa työpäivästä kuluu päätteiden ääressä tai aikaa tulee vietettyä muutoin runsaasti digitaalisten laitteiden parissa, kannattaa optikolle mainita asiasta. Oikeanlainen näönkorjaus voi helpottaa työskentelyä ja silmien jaksamista merkittävästi.

Uusimmat tutkimustulokset antavat hälyttävän merkin siitä, kuinka digitalisaation uusi aikakausi voi johtaa oireyhtymän voimakkaaseen pahenemiseen tai jopa kroonistumiseen erityisesti nuorten aikuisten, opiskelijoiden sekä etätyöntekijöiden keskuudessa, mikäli kokonaisruutuaika pysyy yhtä suurena eikä riittävistä tauoista, oikeanlaisesta näönkorjauksesta tai työergonomiasta pidetä tarpeeksi hyvää huolta.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka
viestinta@instru.fi, 040 742 7379

Lähteet:
Torvela, R. (2022), Digital Eye Strain in the New Era of Digitalization after the Outbreak of COVID-19: Scoping Review, https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420834

Intraan

Instrumentarium avaa Turun keskustaan täysin uudenlaisen myymälän

Uuden myymälän on määrä avautua vuonna 2024.

Instrumentariumin uudessa Turun myymälässä panostetaan ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen täysin uudenlaisella tavalla sekä ennennäkemättömällä myymäläkonseptilla.

”Tulemme tekemään jotain täysin poikkeuksellista. Pian avautuva myymälä edustaa meille uudenlaisia tapoja toimia ja ajatella vahvistaen samalla asemaamme johtavana näkemisen asiantuntijana. Kerromme lähempänä lisää, nyt kannattaa pysyä kuulolla”, kertoo Instru Optiikan toimitusjohtaja Pasi Anttila.

Myymälän modernit ja skandinaaviset tilat jakautuvat kahteen kerrokseen – yläkerrasta löytyvät kattavat näönhuollon palvelut, alakerrasta laadukkaat ja trendikkäät tuotteet. Palveluvalikoima on monipuolinen ja myymälässä on käytössä modernit ja ensiluokkaiset laitteet. Myymälässä toimii lisäksi Instrumentarium Kuivasilmäklinikka, josta löytyy korkealaatuiset kuivasilmätutkimus- ja hoitolaitteet.

”Haluamme tuoda kuluttajille jotain uutta. Myymälässä käynti on monelle varsinkin koronapandemian jälkeen iloinen ja tärkeä tapahtuma ja haluamme olla siinä mukana parhaalla mahdollisella tavalla. Täällä pääsemme myös entistäkin paremmin esittelemään upeita omia EssilorLuxottican brändejämme, kuten Ray-Bania”, Anttila jatkaa.

Uuden myymälätiimin rekrytointi on nyt aloitettu – lisätietoja avoimista tehtävistä löytyy täältä.

”Tämä on meille monellakin tapaa todella hieno mahdollisuus. Myymälä mahdollistaa meille muun muassa asiantuntijuudemme parempaa saatavuutta sekä uusia urapolkuja. Kokeilemme tässä myymälässä rohkeasti uusia toimintatapoja ja luomme uusia parhaita käytäntöjä, joten mikäli sellainen kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti jättää hakemus”, kertoo Instrumentariumin aluepäällikkö Heidi Aalto.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka Oy
viestinta@instru.fi, 040 7427379

Migreenilisilmälasit

Erikoislinsseistä apua migreeniä sairastavalle

Tällä viikolla vietetään Euroopan Migreeniviikkoa. Sävytetyistä silmälasilinsseistä voi olla apua sekä migreenikohtauksen ennaltaehkäisyssä että olon helpottamisessa kohtauksen aikana.

Migreeni on neurologinen sairaus, johon liittyy usein voimakas päänsärky. Päänsäryn lisäksi migreenipotilaalla on usein myös pahoinvointia sekä valo- ja ääniherkkyyttä. Migreenikohtauksen aiheuttajia on useita – esimerkiksi kirkas valo, näyttöpäätetyö sekä huonontunut näkö voivat laukaista kohtauksen. Migreeni on aikuisiän yleisin neurologinen sairaus ja sitä sairastaa Suomessa noin 10% aikuisista – migreeni on naisilla kolme kertaa yleisempää kuin miehillä.

”Suurin osa migreenikoista on valoherkkiä ja erityisesti siniviolettivalo voi aiheuttaa heille päänsärkyä ja laukaista migreenikohtauksen. Sinivioletille valolle altistutaan muun muassa näyttöjen kautta, mutta myös ulkona aurinkoisella ilmalla sitä on runsaasti. Migreenilinssit ovat sävyltään oranssin punertavat ja ne suodattavat haitallisesta sinivioletista valosta jopa 80 %.”, kertoo Instrumentariumin tuotepäällikkö Lotta Werlander.

Migreenilinssit on sävytetty erikoissävyllä FL-41, joka suodattaa sekä sinivioletit aallonpituudet että vihreiden aallonpituuksien kirkkaimman kärjen. Perinteinen silmälasien sinivalosuoja suodattaa ainoastaan siniviolettia aallonpituutta, mutta myös siitä voi olla apua osalle migreenipotilaista. Migreenin yhteydessä tämä aallonpituusalue on kuitenkin melko pieni eikä sen hyödyistä voida siitä syystä olla täysin varmoja.

Migreenilaseja on saatavana Instrumentariumilta sekä omilla että nollavahvuuksilla. Migreenilasien lisäksi valittavana on jo olemassa oleviin silmälaseihin kiinnitettävät migreenilinssit tai migreeniä ehkäisevät piilolinssit. Laseja hankkivan on tärkeää tutkituttaa näkönsä optikolla ennen lasien ostoa, jotta näöntarkkuuden lisäksi saadaan selville myös mahdolliset silmän taittovirheet. Mikäli taittovirheitä ei ole korjattu, ei sävytetyistä erikoislinsseistä ole välttämättä yksinään merkittävää apua – taittovirheen vajaa- tai ylikorjaus voi olla migreenin laukaiseva tekijä.

”Migreenilinssit sopivat käytännössä kaikille eikä niiden käytöllä ole havaittu olevan haitavaikutuksia. On kuitenkin huomioitava, että kaikille migreenilaseista ei välttämättä ole apua. Suosittelen ehdottomasti kuitenkin kokeilemaan, sillä monet saavat migreenilaseilla helpotusta”, Werlander jatkaa.

 

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka
viestinta@instru.fi, 040 7427379

Optometristi tutkii asiakkaan näköä

Lasten likinäköisyys on huolestuttavassa kasvussa – aikainen havaitseminen tärkeää hoidon onnistumisen kannalta

Kouluikäisten lasten näöntarkkuutta seurataan kouluterveydenhuollossa, mutta siellä ei ole mahdollisuutta tutkia näköä kokonaisvaltaisesti. Tästä syystä koululaisten silmät on tärkeää tutkituttaa optikolla, jotta näkemisen haasteet löydetään ajoissa ja koulutie sujuu siltä osin mahdollisimman vaivattomasti.

Lasten silmistä ja näkemisestä voidaan huolehtia monella tavalla. Myopia, eli likinäköisyys, alkaa lapsuudessa ja sitä tavataan maailmanlaajuisesti noin 34 % väestöstä. Arvioidaan, että vuoteen 2050 mennessä luku olisi jopa 50 %*. Likinäköinen henkilö voi nähdä lähellä olevat asiat tarkasti, mutta hänellä on vaikeuksia nähdä kauempana olevia asioita, kuten taulua koululuokassa.

Myopian esiintyvyyteen vaikuttavat useat tekijät, joista perinnöllisyys on suurin yksittäinen tekijä. Muita altistavia tekijöitä myopian kehittymiselle ovat muun muassa ruutuaika, etnisyys, silmän taitto-ominaisuudet sekä liian vähäinen ulkona vietetty aika.

”Yhä useammalle lapselle kehittyy likinäköisyys yhä nuoremmalla iällä ja syitä tutkitaan tällä hetkellä maailmanlaajuisesti. Likinäköisyyden lisääntymisen on todettu olevan yhteydessä muun muassa vähentyneeseen ulkona oloon ja lisääntyneeseen lähityöskentelyyn. Lapset viettävät paljon aikaa sisätiloissa ja käyttävät yhä enemmän aikaa lähelle katsomista edellyttävien aktiviteettien parissa. Mitä nuoremmalle lapselle likinäköisyys kehittyy, sitä pidemmälle ja vaikeammaksi se todennäköisesti etenee”, kertoo Instru Optiikan optometrian kehityspäällikkö Ritva Kahlos.

Myopian varhainen havaitseminen on tärkeää, jotta sen edistyminen saadaan hidastumaan. Mitä aikaisemmin myopian kontrollointi aloitetaan, sitä parempia tuloksia voidaan saada aikaan. Myopia voi aiheuttaa erinäisiä silmäsairauksia sekä muita silmään liittyviä muutoksia – verkkokalvon irtauma, kohonnut glaukoomariski ja ennenaikainen kaihi lisääntyvät myopian myötä. Mitä voimakkaammaksi likinäköisyys etenee, sitä suurempi riski on myös silmäsairauksille.

Myopian hoitoon käytetään muun muassa erikoissilmälasi- ja piilolinssejä. Piilolinssit ovat kuuluneet Instrumentariumin valikoimaan jo pitkään. Hoitovalikoima laajenee entisestään, kun syksyllä valikoimaan saadaan myös myopian hoitoon tarkoitetut silmälasilinssit. Vaikka varhainen hoidon aloitus antaa mahdollisuudet parempaan lopputulokseen, kannattaa likinäköisyyden hoito aloittaa vielä esimerkiksi teini-ikäisenäkin.

“Pienelläkin likinäköisyyden etenemisen hidastamisella voi olla merkittävä silmäsairauden riskiä alentava vaikutus”, Kahlos jatkaa.

Optikko voi määrätä silmälasit yli 8-vuotiaille lapsille – alle 8-vuotiaiden lasten silmälasimääräyksen saa silmälääkäriltä.

Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka
viestinta@instru.fi, 040 742 7379

*Lähde: Holden BA, Fricke TR, Wilson DA, et al. Global Prevalence of Myopia and High Myopia and Temporal Trends from 2000 through 2050. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26875007/

Instru Optiikka Oy

Instru Optiikka Oy on optisen alan edelläkävijä Suomessa ja Virossa sekä osa kansainvälistä EssilorLuxottica-konsernia. Yritys toimii Suomessa Instrumentarium-, Nissen-, ja Keops-myymäläbrändeillä ja Virossa Instrumentarium-brändillä. Instru Optiikan kattava myymäläverkosto, yli 130 vuoden kokemus ja kansainvälinen yhteistyö luovat vakaan pohjan yrityksen kehitykselle ja asiakaspalvelulle.

Yhteystiedot

Vaihde
puh. 0201 70 7000

Vaihteen aukioloaika 8-16
etunimi.sukunimi@instru.fi

Linnoitustie 3
02600 Espoo

 

© InstruOptiikka • Rekisteriseloste