Suomen vanhin optikkoketju Nissen täyttää 132 vuotta
Ensimmäinen Nissen avattiin vuonna 1891 ja myymälöitä on tänä päivänä yli 50 ympäri Suomen.
Nissenin liiketoiminta käynnistyi 6.12.1891 tanskalaisen Christian Nissenin perustettua Helsinkiin kaupungin kolmannen optikkoliikkeen. Kluuvikadun pienessä kulmapuodissa, hotelli Kämpin kulmassa, oli käytettävissä yksi kahteen osaan jaettu huone, jonka etuosa toimi myymälänä ja takaosa työhuoneena.
Nissenin liiketoiminta osoittautui vaatimattomasta lähtöasetelmastaan huolimatta menestyksekkääksi ja kioskin kokoisesta myymälästä päästiin muutaman vuoden sisällä muuttamaan tilavampiin tiloihin Pohjois-Esplanadille. 1910-luvulle tultaessa Nissen oli jo vakiinnuttanut asemansa ja kasvanut ensimmäiseksi optisen alan suurliikkeeksi.
”Alussa Nissen erottautui muista alan liikkeistä ammattitaitoisella henkilöstöllä, laadukkaalla asiakaspalvelulla sekä tavallista joustavammalla liiketoimintamallilla. Kun katsomme Nisseniä nyt, ovat nämä samat arvot edelleen valttejamme ja ohjaavat toimintaamme tänäkin päivänä”, kertoo Nissenin markkinointivastaava Annina Kiukkonen.
2020-luvulla keinot ovat muuttuneet, mutta päämäärä on sama – Nissenillä halutaan ymmärtää ja kuunnella asiakkaiden tarpeita ja tarjota niihin parhaita ratkaisuja edulliseen hintaan.
”1890-luvulla Christian Nissen huomasi, että naisasiakkaat tulivat mieluummin palvelluksi naismyyjän toimesta. Niinpä naisasiakkaille ryhdyttiin tarjoamaan omaa henkilökohtaista palvelua naispuolisen henkilön toimesta joka päivä kello 14–15. Tänä päivänä vastaamme kuluttajien muuttuviin tarpeisiin ja toiveisiin esimerkiksi tuomalla ensimmäisenä Suomessa etänäöntarkastuksen palveluvalikoimaamme”, Kiukkonen jatkaa.
Etänäöntarkastuksessa asiakas käy myymälässä näöntarkastuksssa ja optikko tekee tarkastuksen etänä toisesta myymälästä käsin. Uuden palvelun avulla Nissen on pystynyt parantamaan näöntarkastusten saatavuutta niillä paikkakunnilla, missä optikkoja on vähemmän kuin kysyntää – etänäöntarkastus on ollut hyvä parannus palveluihin muun muassa pienemmillä paikkakunnilla ja pitkien välimatkojen seuduilla. Asiakasta avustaa näöntarkastushuoneessa työpaikkakoulutettu optinen myyjä, jonka tehtävänä on toimia sekä asiakkaan että optikon apuna. Optikolla ja asiakkaalla on kuva- ja ääniyhteys toisiinsa koko näöntarkastuksen ajan. Nissenin asiakkaat ovat olleet etänäöntarkastuksiin todella tyytyväisiä ja kiitosta on tullut muun muassa siitä, että näöntarkastus on ollut aivan yhtä hyvä kuin perinteiselläkin tavalla tehtynä.
Lisätietoja:
Veera Aalto, viestintäpäällikkö, Instru Optiikka
viestinta@instru.fi, 040 7427379